Subotički Tramvaj

SUBOTICA U SRCU
Typography

Subotica jedan od retkih gradova koji je preskočio fazu tramvaja sa konjskom vučom, ona je izgradnjom električnog tramvaja 1897. godine bila ispred mnogih većih centara poput Beograda, Novog Sada, ali i Zagreba i Segedina. Pojava tramvaja najavila je procvat varoši i sve do 1974. godine on je bio sastavni deo života svih Subotičana, ali i turista.   

 

 

                         

Uz obrazloženje da su nafta i prevoz autobusima jeftiniji, lokalni čelnici 2. aprila „izbrisali“ su tramvaj sa ulica, ali nikada nisu uspeli da ga izbrišu iz sećanja onih koji su živeli i rasli uz tramvajska kola, prikolice i pruge. Sve do 1928. godine tramvaj je saobraćao do Palića, zatim za Somborsku kapiju i Aleksadnrovo, kroz sam centar, a posle i Štrosmajerovom. Tada je izgledao sjajno, ali generaciju koja i danas u sećanjima nosi tramvaj dočekala su ostarela češka kola i stare neravne pruge. Bilo je tri vrste kola: pogonska, sa trolom, zatvorena i letnja otvorena prikolica. S obe strane kola bile su drvene klupe, okrenute u oba pravaca. Putnici su se pridržavali za porcelanske držače, a po sredini kola, po plafonu bila je provučena vrpca za zvonce, koju su svi nekontrolisano koristili, često na užas strogo poslovnih vozača. Polazak je označavan jakim zviždukom u pištaljku, a često su i putnici zviždali, što je znalo da izazove i sukobe. Cena je određivana po dužini relacije. Kraće relacije su stajale 25 para, nešto duže 75 para, a za dinar se moglo prelaziti iz jednog tramvaja u drugi i nastavljati drugom relacijom. Ljudi su uživali u vožnji, naročito leti kada su postavljali otvorene vagone. Do Palića bi znalo toliko ljudi da se ukrca da su neki visili i jedva se pridržavali za vrata da ne ispadnu. Vozili su se i mladi i stari, i bogati i siromašni. Vožnja subotičkim tramvajem bila je svojevrsni provod za građane. Na hiljade ljudi se slilo u centar da isprati tramvaj, 2.aprila oko 17 časova na okretištu stanice u Malom Bajmoku krenula je u poslednju vožnju duga kompozicija od pet motornih kola i pet prikolica. Subotički tramvaj poslednji put je zazvonio 2. aprila 1974. godine u 17 časova i 40 minuta.

Izvor; Subotički Tramvaj Subotica Tramvaj